به ویبسایت افغان تیزیس خوش آمدید/ د افغان تیزیس ویبسایټ ته ښه لاغلاست

مهمانی و آداب آن

سال

: 2020.12.10

ګروه ها

: شریعت

قیمت

: 1000

تعداد صفات

: 55

کد فایل

: 808

مقطع

: لیسانس

 مقدمه:  سپاس وثنا لایق خدای است که پروردگاری جهانیان است ودرود وسلام بر سرورپیامبران وخاتم رسولان حضرت محمد(صلی الله علیه وسلم ) وبر تمام آل ویاران ایشان وبرتمام کسانی باد که از ایشان پیروی میکنند تا روز قیامت. اما بعد: ضیافت ومهمان نوازی ازمحاسن شریعت اسلامی وازمکارم اخلاقی  نبوی است که راجع به این آداب کریمانه نصوص صریح درقرآن وحدیث وارد شده است.(هل اتاک حدیث ضیف ابراهیم المکرمین اذ دخلوا علیه فقالوا سلاماً قال سلام قوم منکرون فراغ الی اهله فجاء بعجل سمین...) ترجمه آیا خبرمهمانی بززگوار ابراهیم علیه السلام به تو رسیده است؟ چون زمانیکه براوداخل شدن وگفتند سلام بر تو گفت سلام برشما مردمان ناشناسید پس آهسته بسوی خانواده خود رفت وگوساله فربه وبریان شده آورده آنرا به نزدیکانش برد وگفت مگرنمیخورید چون ابراهیم علیه السلام وملائکه ها هردو به غیب نمیدانند.زیرا ابراهیم نمیدانیست که اینها ملائک هستند وملائک نمیفهمیدند که ابراهیم (علیه السلام) به ذبح کردن گوساله رفته است تا منع کنند.داکترطواق گلشاهی درذیل آیه مبارکه راچنین بیان میدارد.چونکه آنان افرادناشناخته بودندوبه آن هنگامیکه ابراهیم(علیه السلام)به آنان طعام داد نخوردند گفت شماگروه ناشناخته هستید یعنی هرگزچون شما قوم ندیده ام درصورت اقامت بگوئید که چی کسانی هستید.گفتند مهمانیم پس به سوی اهل خانه خود متوجه شد پس کباب گوساله فربه آورد ابراهیم نزد همسرش ساره رفت وبه اودستورداد برایشان خدمت کند ساره گفت.قرارنبودمن برای کسی خدمت نمایم وتوغیر تمندترین اشخاص هستید.ابراهیم گفت:همچنان است که تومیگویی ولی اینها مهمانان برگزیده اند آنگاه ابراهیم(علیه السلام)برخواست وگوساله فربه کشت وبریان کردوپیش ایشان آوردوساره برای خدمت استاد ابراهیم(علیه السلام)مهمانان خویش رادعوت به غذاخوردن کرد. لذابنده موقع رامناسب دیده مطالب را ازقرآن واحادیث ونظریه های دانشمندان معتبراسلام راجع به این موضوع باارزش جمع آوری نموده ام.اینک پایان نامه دوره تحصیلی لیسانس خویش راتحت عنوان (مهمانی وآداب آن)که حاوی این موضوعها است به کمک ویاری خداوند متعال به تحقیق آن می پردازم:مهمانی وآداب آن,فضلیت مهمانوازی, شرایط آن, مهمان؛ وضایف مهمان؛ وضایف مهمان؛ اجابت دعوت؛ سخاوت پیامبران,مهمانوازی محبوب خداوند(جل جلاله),غذاخوردن همراه مهمان,حق مهمانی که ازحق خود محروم شده است, چگونگی مهمانی کردند, آداب دعوت وقبول آن درموردقبول دعوت موردذیل رعایت شود,شرایط دعوت ودراخیرباتحریرنتیجه بحث وبادر خواست ازخداوندمتعال بادست دعاوعاجزی استدعادارم تااین عمل ناچیزبنده رامقبول درگاه خویش قرار داده به میزان حسناتم بیفزاید.

.

 فهرست

پیشگفتار:         1

مقدمه:  2

بخش اول          4

مهمانی وآداب آن           4

رعایت ساده گی درپذیرایی        5

معنی لغوی مهمان        6

مهمان دراصطلاح           6

معنی لغوی ادب            6

معنی اصطلاحی آن       6

شرایط مهمانداری          7

بخش دوم         8

فضیلت مهمان داری      8

حق مهمان        9

وظایف مهمان:  10

آداب مهمان نوازی:        10

مدت مهمان نوازی         11

اجابت دعوت واجب است:          11

آداب بعد از خوردن        13

آداب خوردن      13

شامل چهار قسمت میباشد        13

قسمت اول        13

قسمت دوم        16

اول       16

دوم       16

سوم      16

چهارم   17

پنجم    17

در طشت هفت ادب است           18

بخش چهارم      20

آوردن طعام پیش دوستان          20

آداب داخل شدن           21

آداب پیش آوردن طعام   21

آداب اول           21

ادب دوم           22

ادب سوم           23

ادب چهارم        23

بخش پنجم       23

در ادب های میزبانی     23

دعوت   25

اجابت دعوت سنت مؤکد            25

اول       26

دوم       26

سوم      27

چهارم   27

پنجم    27

ادب حضور        28

آداب احضار طعام          29

اول       29

دوم       30

سوم      31

چهارم   31

پنجم    32

امابازگشتن        33

دوم       33

سوم      34

آداب نوشیدن    34

سخاوت پیامبران علیه السلام     34

مهمان نوازی محبوب خدا          35

آداب دعوت و قبول آن    35

درمورد قبول دعوت موردذیل رعایت شود 36

شرایط دعوت     37

آداب شب گذراندن مهمان          39

آداب و طرز نوشیدن آب  39

آداب ملاقات      40

چگونگی مهمانی کردن  40

نکات مهم دعوت            42

شستن دست ها و چیدن سفره    43

حق مهمانی که از حق خود محروم شده است      44

غذا خوردن همراه مهمان            44

مهمان را بر خود ترجیح دهید    45

نتیجه بحث       46

فهرست مأخذ    48

ماخذ و منابع

1.      قرآن کریم

2.      ابو عبدالله محمد بن یزید القزوینی. ( 1424 هـ ق) سنن ابن ماجه . بیروت:  انتشارات دارلفکر

3.      ابهامی،محمد بن اسماعیل. (ب ث ) ریاض الناصیحین تهران : انتارات احسان .

4.      بخاری،محمد بن اسماعیل. ( 1413 هـ ق) ، صحیح البخاری ، دمشق : انتشارات دارالعلوم النسانیه.

5.      ترمذی، ابوعینی . (س 1428ـ1429هـ ق) ، سنن ترمذی   بیروت: انتشارات دارالفکر.

6.      حسن ،عمید، (1383) فرهنگ عمید ،تهران :انتشارات امیر کبیر.

7.      حیدری ،محمد باقر و مسعود اسماعلی.، ( 1377) ، ضیافت نیکان ، انتشارات نور

8.      دشتی ، مصطفی حسین ، (1383)معارف و معارف ،تهران: انتشارات احسان.

9.      دهخدا ، علی اکبر ، ( 1377) لغت نامه دهخدا تهران : انتشارات ،موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران جلد 13

10.  دیوبندی محمد حسن ،( 1383هـ ش)، تفسیر کابلی ،ج؛1 چاپ دهم . تهران: انتشارات احسان. جلد 6،ص

11.  سجستانی، سلیمان بن اشعث ابو داود. ( 1427هـ ق) سنن ابوداود (جلد الاول) ریاض: مکتبۀ المعارف.

12.  شیرازی، ناصر مکارم و دیگران (1367) تفسیر مونمونه تهران: انتشارات دارالکتب السلامه.

13.  عسقلانی ، حافظ احمد، ابن علی بن حجر.(ب ت ) فتح الباری شرح صحیح البخاری. جلد 6 ،پشاور: انتشارات ، المکتبه الحقانیه.

14.  غزالی ،ابو حامد محمد ،(1376)احیا العلوم الدین مترجم : مؤالدین خوارزمی.

15.  گلشاهی ، آنه طواق (1381) تفسیر گل شاهی تهران : انتشارات احسان.

16.  میواکی عبدالرحمن (1381) آداب و سنن زندگی مترجم : عبدالرحمن محبی

17.  نووی،امام.( 1372هـ ش) ریاض الصالحین. مترجم: عبدالله (خاموش هروی) چاپ چهارم ، (جلد اول)، لاهور : شرکت پرنتنگ پریس.

 

 

 

جهت تماس به شماره های ذیر در تماس شوید

+93 0786590059
+93 0786590059
+93 0786590059
+93 0786590059